Kerem Küçükaslan 'ın WBT-0210 Ag Nextgen konektörlerle ilgili görüşleri:


"Sistemdeki kablolama'nın en az komponentler kadar önemli olduğu gerçeğiyle karşılaşan her odyofil'in son 'upgrade' durağı soket ve konnektörler olsa gerek.

Kişisel tecrübem, CD çalar'ımın çıkış voltajı ve empedansı ile amplim'in giriş empedansının uyumlu olduğunu teyit ettikten sonra pasif bir pre-ampli kullanmamı takiben pasif cihazımın dahili sinyal yolu kablolaması ve soketlerini iyileştirmemle oluşmuştur.

Şöyleki, Timpani Audio'dan Sn. Arduman'ın tavsiyesiyle kulandığım Antique Sound Lab T2 marka bir pasif pre-amplimi, Top-end bir CD-çalar ve Ampli ile kullandığımda elde ettiğim sonuçlar iyi iken, sistem sinerjisi ile uyumlu kablolama değişiklikleriyle (mevcut olarak 1. sıra Virtual Dynamics Master, 2. sıra Kimber Select KS1030) ile aldığım sonuçlar eskisine kıyas kabul etmeyecek kadar olumluydu. Sinyal yolu'nu iyileştirdikçe komponentlerin gerçek performansına yaklaşmaya başlamıştım. Pasif pre-amplimin de içinin kablolamasını Kimber AGSS diye bilinen 19 gauge gümüş sinyal yolu ile değiştirdikten sonra, iki kademeli olarak, amplinin soketlerini WBT-0210 Cu (Nextgen Bakır) ve 2005 yılında piyasaya sunulan WBT-0210 Ag (NextGen Topline Gümüş) konnektörleri ile deneme fırsatım oldu.

Elektrik, ampli-tüp seçimi, hoparlör kablolamasında da üst seviye bir sinerjiyi yakaladıktan sonra, aşırı hassaslaşmış olduğunu düşündüğüm sistemimde bu denemelerin sonuçları oldukça ilgi çekiciydi.

İlk etapta WBT-0210 Cu Nextgen Bakır soketlerin sistemdeki kesin artılarını derinleşen bir sahne, entrümanların sahne içindeki kesin odaklanması, bas frekanslarda iyileşmeler olarak ifade edebiliriz. Bu soketlerin ortalama yanma (veya koşullanma) süresini 75 saat olarak ifade etmek doğru olacaktır. Şöyle ki en başta sırasıyla bas frekanslar ve mikro detaylar ortaya çıkarak sistemde daha önce bulunmayan bir canlılık ifadesi kazandırmıştır. 75 Ohm olarak ifade edilen empedansın dinamik aralığı belli oranda arttırdığını kesin olarak ifade edebilirim.

İyileşmeler bu kadar iyi iken WBT-0210 Ag gümüş soket denemesi yapmamın en büyük sebebi, sinyali pasif pre içinde bir kaç defa gümüş ve bakır içinden geçmesiydi (soket bakır, sinyal yolu gümüş, trafo bakır, sinyal yolu gümüş, soket tekrar bakır) bu da sinyal'in hızını gereksiz yere değiştirebilirdi. Ayrıca, pre amplinin içinde gümüş soket ve kablolama dışında yalnızca trafo bakır olarak kalacaktı. Bu da topolojik homojenliği ifade ettiğinden, gümüş soket kullanmayı tercih ettim.

Sistemimde son yaptığım bu değişikliğin sonuçlarını biraz kapsamlı olarak ifade etmek isterim. Standart bir soketten bakır Nextgen'lere geçmemde aldığım radikal sonuçlar ne ise, bakır'dan gümüş'e geçtiğimde de yavaş yavaş beliren sonuçlar da bu şekilde oldu.

Öncelikle kendi sistemimde bu soketlerin koşullanma süreci 125 saat olmuştur. Salt gümüş yapının yanması çok daha uzun süreceğinden (ki bu soketlerin dış çeperi de platin kaplıdır) bu süre tarafımdan makul olarak algılanmıştır. İlk 100 saatteki parlamadan dolayı pek bir dinleti seansı gerçekleştiremedim. Bu süreyi takiben ortaya çıkan sonuçlar yeni bir interconnect, doğru yönde modifiye edilmiş bir ampli, veya bir hoparlör upgrade'i kadar ciddi olmuştur dersem abartılı bir ifade kulanmamış olacağıma inanıyorum.

İyileşmeler şu şekildedir:

- Mikrodetaylar olağanüstü bir seviyede artmıştır.

- Sahnede oluşan derinleşme daha da artmış, sahne genişlemiş ve hoparlörlerin dış taraflarından başlayarak eliptik bir yapıya bürünmüştür.

- Enstrümanlar sahne içinde yükselmişler ve aralarında bir 'hava' hissiyatı belirmiştir

- Nextgen bakır ile oluşan canlılık en üst seviyede artmış, dinamik aralık tonal paleti bozmadan yükselmiştir.

- Gümüşten dolayı hiçbir şekilde bir parlaklık sözkonusu değildir.

Artık sistemimde orkestral klasik müzik bile, olabildiğine gerçekçi bir 'herşey' ile belirmeye başlayınca soketlerin de diğer her komponent kadar önemli olduğuna kanaat getirmem zor olmadı. Bu testi yaparken acaba plasebo etkisinde yanılıp yanılmadığımı sınamak için objektik olduklarını (!) düşündüğüm odyofil dostlarımla da bu karşılaştırmayı yaptık. Kendilerinin de görüşü yukarıdaki sonuçlara paralel olduğu için bu değerlendirmeyi yazmayı tercih ettim. Harmonia Mundi etiketli Mozart'ın Requiem'i 'Lacrimosa', ECM etiketli Keith Jarreth'in Bye Bye BlackBird 'For Miles' ile yapılan dinletilerde, kayıt performansıyla mı, yoksa canlı performans'lamı karşı karşıyayız ikilemi arasında kaldığımızdan, bir süre sonra sonra bu soketlere tam puan vermek durumunda kaldık.

WBT'nin gümüş serisini (WBT-0210 Ag) Odyofil Nevrozu'nun elim rahatsızlığını çeken, hi-end girdaplarında mücadele eden bütün yoldaşlarıma kesin olarak öneririm."